vrijdag 23 maart 2012

freinet

Op 23 januari veranderde Storm dus van school...

Met schoon manieren uitgelegd over het "waarom", ongemanierde reacties teruggekregen. Echt waar, dingen waarvan je denkt "hoe kan iemand zoiets tegen een kind zeggen". Dingen waarvan je denkt "dit is iets om in de gazet te zetten".

Maar allé, schouders optrekken en doorgaan. Wij zijn supertevreden over onze beslissing! Storm komt iedere dag zo blij thuis! Hij verveelt zich niet meer op school, heeft de methode al onder de knie. De juf reageert zeer empathisch als hij zich droevig voelt (over de diabetes, het busongeval). Hij heeft ook al veel nieuwe vriendjes, is echt in de groep opgenomen, er zijn 2 meisjes die achter hem lopen tot groot ongenoegen van zijn lief dat nog in de vorige school zit.

Iedere dag komt hij dus blij thuis, speelt, is inventief, kan zich bezighouden en is veel zelfstandiger.
Ook komt hij thuis met groene knieën en gaten in de broeken. Iedere dag een zuivere broek dus.
Maar ik klaag niet! Hoe fijn is het als je kind groene knieën heeft? Dat wil toch zeggen dat er gras is in de school? Geen saaie betonnen speelplaats, maar gras, bomen om in te klimmen, wilgenhutten die ze aan 't bouwen zijn, een blote voetenpad. Ja, ook beton natuurlijk maar een grasveld is toch zoveel leuker!

Het vooroordeel dat er weinig "structuur" is in een freinetschool, is in onze freinetschool echt onterecht. Iedere woensdag is het tafeltoets, iedere vrijdag is het dictee, om de 3 weken op vrijdag moet een boekbespreking ingediend worden. Als de rode vlag uithangt mogen ze alleen op de beton (hoe zouden ze anders uitzien?!), bij de oranje vlag mogen ze alleen op een bepaald grasveld en als het groene vlag is mogen ze overal.

Iedere week een schoolkrantje via mail, wat er gebeurd is, wat er gaat gebeuren, anekdotes, ge kunt het u niet voorstellen!
Het is ongelofelijk fijn om te weten wat er gebeurd op school en ook fijn dat er tijd is voor een praatje als de bel gegaan heeft.

We kunnen niets anders dan stoefen over de school!

Maar nu, verder over die broeken. 't Was hier juist ruzie. Jebse was niet content ;-) Ik was een broek van Storm aan 't herstellen met een stofje dat de jongens nogal stoer vonden (ik iets minder maar allé, zij moeten het aandoen). En Jebse wou ook zo'n broek. Maar hij heeft geen gaten in zijn broek dus ik zei dat ik nieuwe shorts voor hem ga kopen. NEEN! Hij wil dat ik een broek van hem korter maak en er ook lappen op naai. Hetzelfde als Storm. Ik zal dan maar eens in zijn kast neuzen of ik een broek kan verknippen zeker?

Geen opmerkingen: